Lesopbouw

Wij helpen groep 8-leerlingen belangrijke vaardigheden ontwikkelen met ons leuke en effectieve lesmateriaal!

Opzet van de lessen

Opgebouwd volgens het ADI-Model

Het Activerende Directe Instructie-model (ADI-Model) biedt een systematische en goed georganiseerde lesstructuur met duidelijke leerdoelen, instructies en oefeningen. Dit model bevordert de actieve betrokkenheid en motivatie van leerlingen. Door de heldere instructies en de stapsgewijze opbouw van complexiteit binnen het Klaar voor Middelbaar-programma, wordt de kans op verwarring en misinterpretaties geminimaliseerd. Daarnaast biedt het model de mogelijkheid tot formatieve evaluaties, waarbij onmiddellijke feedback gegeven kan worden en de voortgang van leerlingen zorgvuldig gevolgd wordt.

Geselecteerde vaardigheden in lijn met leerbehoeften

Gebaseerd op zowel de literatuur als ervaringen in de praktijk, is Klaar voor Middelbaar ontworpen om te voldoen aan de leerbehoeften van groep 8-leerlingen. In de lessen houden we rekening met de individuele niveaus, interesses en ontwikkeling van de leerlingen. De vaardigheden uit het programma zijn na grondig onderzoek uitgekozen en worden interactief aan de leerlingen bijgebracht. Hiermee streven wij naar een verhoogd welzijn en betere resultaten tijdens hun middelbare schooltijd!

Delen van eigen ervaringen

Wij stimuleren onze docenten om tijdens de lessen veel persoonlijke ervaringen te delen met de leerlingen. Na vier jaar Klaar voor Middelbaar merken wij dat juist deze verhalen de leerlingen bijblijven. In de interviews die we afnemen met oud-Klaar voor Middelbaar-leerlingen in de brugklas, worden deze verhalen namelijk vaak genoemd!

Combinatie van zelfstandig en samen leren

We bieden een gevarieerde leerervaring waarbij leerlingen zowel individueel als in teamverband werken. Deze aanpak helpt hen niet alleen hun eigen vaardigheden te verbeteren, maar ook te leren hoe ze effectief kunnen communiceren en samenwerken met anderen.

Ons lesmateriaal

In onze lessen combineren we uitdagende opdrachten met educatieve spellen, zowel online als fysiek. Hieronder vindt u een selectie van ons lesmateriaal.

Ons lesmateriaal

In onze lessen combineren we uitdagende opdrachten met educatieve spellen, zowel online als fysiek. Hieronder vindt u een selectie van ons lesmateriaal.

Werk- en samenvattingenboek
Tijdens de lessen werken de leerlingen aan opdrachten met behulp van het werkboek. Dit werkboek helpt hen om problemen die ze op de middelbare school kunnen tegenkomen in verschillende stappen te ontleden, zodat ze deze situaties later zelfstandig kunnen herkennen en oplossen.

In de laatste les krijgen de leerlingen het samenvattingenboek mee naar huis. Hierin staan belangrijke tips die wij tijdens de Klaar voor Middelbaar-lessen hebben besproken. Daarnaast is er een informatiepagina over het programma opgenomen voor ouders/verzorgers.

Educatieve spellen
Educatieve spellen passen perfect in ons programma. Het ‘Klaar voor Middelbaar Blokus-spel’ is een geweldig spel om je executieve functies mee te trainen. In de laatste les spelen de leerlingen het ‘Klaar voor Middelbaar-bordspel’ en testen ze de kennis die ze in de tien lessen hebben opgedaan!

Laptops
Met de laptops ontdekken leerlingen onder andere naar manieren om moeilijke leerstof sneller te begrijpen en doen ze onderzoek naar de onderwerpen die zij presenteren.

Lesinhoud

In de tien lessen staan de onderstaande vaardigheden centraal. Alle lessen zijn volgens het ADI-model opgebouwd, wat zorgt voor een actieve en dynamische leeromgeving.

Plannen

De leerlingen gaan aan de slag met het ‘Klaar voor Middelbaar planning-stappenplan’, waarmee ze middelbare schoolweken inplannen en leren hoe ze goed met hun tijd moeten omgaan.

Effectief leren

De leerlingen krijgen les in het maken van goede aantekeningen en samenvattingen. Daarnaast doen ze onderzoek naar verschillende online hulpmiddelen, waarmee ze moeilijke leerstof sneller kunnen begrijpen.

Omgaan met toetsen en stress

De docent bespreekt en oefent met de leerlingen hoe ze toetsen het beste kunnen voorbereiden, maken en evalueren. Ook gaat de docent met de klas in gesprek over twee veelvoorkomende gevoelens tijdens een toets(week): stress en faalangst.

Presenteren

De leerlingen krijgen tips voor het overbrengen van hun boodschap en het omgaan met zenuwen. Dit nemen ze mee tijdens het maken en houden van hun groepspresentaties.

Sociale vaardigheden

Tijdens de lessen worden de leerlingen begeleid in het ontwikkelen van sociale vaardigheden die ze nodig hebben op de middelbare school, waarbij de focus ligt op hoe leerlingen zich moeten opstellen tegenover medescholieren en docenten.

Executieve functies

De executieve functies vormen de kern van Klaar voor Middelbaar. Naast de hierboven genoemde vaardigheden is er ook veel aandacht voor organisatie, taakinitiatie, flexibiliteit, doelgericht gedrag en metacognitie.

Heeft u vragen of wilt u kennismaken? Neem vooral contact met ons op!

    Heeft u vragen of wilt u kennismaken? Neem vooral contact met ons op!